De waarde van community art

Steeds meer maatschappelijke partijen zoals woningcorporaties, zorg- en welzijnsinstellingen en gemeenten in Brabant zetten kunst en cultuur in bij projecten over maatschappelijke vraagstukken. Wat werkt en wat levert het op?

Opinie

“Kunst maken die diepgeworteld is in de maatschappij en gezien wordt” (augustus 2016)

“We zien onverwachte verbindingen en hebben de mogelijkheid om daar nieuwe betekenissen aan te geven. We zoeken naar de kracht van mensen”, vertelt cultuuraanjager Frits Achten. Hij zoekt in Brabant naar die connectie door kunst en cultuur in te zetten als middel bij maatschappelijke vraagstukken; community art.

Lees het gehele artikel (dat bestaat uit twee delen) via deze link op communityartbrabant.nl. 

Community art: Wat is het je waard? (december 2016)

“We kijken ook graag verder dan de fondsen en vinden bijvoorbeeld partners in het bedrijfsleven”, vertelt Bartelijn Ouweltjes van Theatergroep Bint. “We zetten theater in om mensen te verbinden. Zo ook bij ons community art project: een voorstelling met ouderen over de dood. Wanneer we op zoek gaan naar geschikte financiering, kijken we welk bedrijf aansluit bij het thema. Zo kwamen we uit bij uitvaartverzekeraar Ardanta. Die zag wel iets in dit project.” Het onderwerp financiering is veel besproken bij community art-projecten. Vaak blijkt dat de projecten erg arbeidsintensief zijn en kunstenaars er veel meer uren insteken dan ze ervoor betaald krijgen. Maar hoe zorgen we ervoor dat er een gezondere en meer duurzame vorm van financiering van community art projecten in Brabant komt? Lees hier verder. 

"
“Het is niet aan de kunstenaar om te zeggen: ‘dit is community art’. Ik vind het belangrijk om kunst te maken die diepgeworteld raakt in de samenleving en waarbij het publiek onderdeel uitmaakt van het werk. Dus ja, je kunt het eigenlijk wel community art noemen”.
Kunstenaar Sander van Bussel (oprichter van collectief Tilburg Cowboys)
"
Projectscan

In het landelijk en internationaal onderzoek dat CAL-XL in de afgelopen jaren deed, werd gekeken naar de hierboven omschreven effectgebieden van projecten. Gebaseerd op deze kennis en kunde ontwikkelden zij een projectscan met daarbij een online-instrument: de Arts Impact Manager (AIM). Het is voor drie doelen inzetbaar: kwaliteitsmanagement, kennisdeling en onderzoek/advies. Deze drie functies dragen bij aan het professionaliseren en legitimeren van community art. 

Wil jij meer weten over de projectscan? Lees dan hier verder of neem contact met ons op. 

Afbeelding1.png

Partners

Kunstbalie zet zich samen met andere organisaties in voor Community Art Brabant. Gezamenlijk werken we aan kennis, netwerk en draagvlak voor community art. 

Bekijk ook eens de websites van deze partijen:

Warner Werkhoven

Warner Werkhoven

Senior Adviseur Kunstbeoefening

sector overzicht, analyse, urban/jongeren, co-creatie, conceptontwikkeling, expertise ontwikkeling

Joosje Duindam

Joosje Duindam

Adviseur Kunstbeoefening

financiering, crowdfunding, onderzoek, lokale infrastructuur, gemeentelijk beleid, community art en kunstbeoefening